Dol English Junior

Ra mắt chương trình IELTS cấp 2

Vào tháng 5 này, DOL ra mắt chương trình dự bị IELTS dành cho học sinh 9-15 tuổi, giúp đạt 7.0 7.5 8.0 IELTS ở bậc THCS.

Bài tập mệnh đề hiện tại phân từ (present participle clause) cơ bản và nâng cao

Mệnh đề hiện tại phân từ (present participle clause) là một công cụ hữu ích để tạo ra các câu văn ngắn gọn và giàu ý nghĩa hơn trong tiếng Anh. Việc sử dụng thành thạo loại mệnh đề này có thể giúp người học nâng cao kỹ năng viết và phân tích.

Hãy cùng DOL Grammar luyện tập qua các bài tập từ cơ bản đến nâng cao để làm chủ mệnh đề hiện tại phân từ nhé!

Bài tập Present Participle cơ bản và nâng cao (có đáp án)
Bài tập Present Participle cơ bản và nâng cao (có đáp án)

Ôn tập kiến thức mệnh đề hiện tại phân từ

Mệnh đề hiện tại phân từ là gì?

Mệnh đề hiện tại phân từ là dạng rút gọn của mệnh đề phụ trong câu phức, bắt đầu với động từ thêm -ing. Điều kiện để rút gọn là chủ ngữ của 2 mệnh đề phải giống nhau.

Cấu trúc cơ bản:

  • (Liên từ) + V-ing..., S + V

  • S + V + (Liên từ) + V-ing

  • S, (Liên từ) + V-ing..., V...

Mục đích sử dụng

 A. Đưa ra kết quả của hành động 

Ví dụ: The bomb exploded, causing many casualties. (Quả bom phát nổ, gây ra nhiều thương vong.)

B. Đưa ra nguyên nhân 

Ví dụ: Negotiating skillfully, the diplomat resolved the conflict peacefully. (Đàm phán một cách khéo léo, nhà ngoại giao giải quyết mâu thuẫn một cách hòa bình.)

C. Diễn tả hành động xảy ra đồng thời 

Ví dụ: I drove to work, singing along to my favorite song. (Tôi vừa lái xe đi làm vừa hát theo bài hát yêu thích của mình.)

D. Bổ sung thông tin cho chủ ngữ 

Ví dụ: Starting from next month, a new policy will come into effect. (Bắt đầu từ tháng sau, một chính sách mới sẽ có hiệu lực.)

Chức năng

Chức năng như tính từ

  • Bổ nghĩa cho danh từ/cụm danh từ hoặc đại từ

  • Đứng ngay sau từ được bổ nghĩa

Chức năng như trạng từ

  • Đưa tin về thời gian, nguyên nhân, kết quả, điều kiện

  • Có thể đứng đầu hoặc cuối câu

Vị trí trong câu

Khi là trạng ngữ:

  • Có thể đứng trước hoặc sau mệnh đề chính

  • Phân cách bằng dấu phẩy

Khi là tính từ:

  • Đứng sau danh từ/đại từ được bổ nghĩa

  • Phân tách bằng dấu phẩy

Sau liên từ và giới từ:

  • Đứng sau before, after, instead of, on, since, when, while, và in spite of

Cách thành lập

Bước 1: Xác định điều kiện của câu

  • Phải là câu phức

  • Chủ ngữ hai mệnh đề phải giống nhau

Bước 2: Loại bỏ chủ ngữ ở mệnh đề phụ

  • Có thể loại bỏ liên từ nếu không ảnh hưởng nghĩa

Bước 3: Chuyển động từ

  • Bỏ trợ động từ

  • Chuyển động từ chính về dạng V-ing

Trên đây là những điểm ngữ pháp cơ bản để bạn có thể xem lại trước khi làm bài tập. Để tìm hiểu chi tiết hơn, bạn có thể đọc ngay bài viết lý thuyết Mệnh đề hiện tại phân từ tại kho tàng ngữ pháp DOL Grammar!

Bài tập mệnh đề hiện tại phân từ cơ bản và nâng cao

Bài tập cơ bản về mệnh đề hiện tại phân từ

Bài tập 1

Đề bài

Chọn mệnh đề hiện tại phân từ đúng để hoàn thành câu.

1

______, the ancient ruins revealed many historical secrets.

A

Being excavated carefully by archaeologists

B

Having excavated carefully by archaeologists

C

Carefully excavating by archaeologists

D

The archaeologists carefully excavating

2

______, the company's profits increased significantly.

A

The new marketing strategy implementing

B

Having implemented the new marketing strategy

C

The new marketing strategy having implemented

D

Implementing new marketing strategy

3

The document, ______, contains sensitive information.

A

writing in code

B

wrote in code

C

written in code

D

having written in code

4

______, Sarah still managed to complete the project on time.

A

Despite working under intense pressure

B

Although working under intense pressure

C

Even working under intense pressure

D

Working under intense pressure

5

The professor, ______, received a standing ovation.

A

finishing his lecture brilliantly

B

having finished his lecture brilliantly

C

finish his lecture brilliantly

D

his lecture finishing brilliantly

6

______, the research team made several groundbreaking discoveries.

A

Using advanced technology

B

Used advanced technology

C

Having using advanced technology

D

The advanced technology using

7

The evidence ______ suggests a different conclusion.

A

recently discovering

B

having discovered recently

C

recently discovered

D

being recently discovered

8

______, the artist could not complete his masterpiece.

A

His vision gradually losing

B

His vision had gradually lost

C

Having gradually lost his vision

D

Gradually losing his vision

9

The students, ______, showed significant improvement in their test scores.

A

regularly practicing the new method

B

having regularly practiced the new method

C

practiced the new method regularly

D

the new method practicing regularly

10

______, the historic building now serves as a museum.

A

Carefully restored to its former glory

B

Having carefully restored to its former glory

C

Carefully restoring to its former glory

D

Being carefully restored to its former glory

Bài tập 2

Đề bài

Hoàn thành các câu sau bằng cách sử dụng mệnh đề phân từ thích hợp. Các từ trong ngoặc là gợi ý.

1
(look) out of the window, we saw a beautiful rainbow.

2
(complete) his assignment, he decided to play video games.

3
(not/understand) the question, the student asked the teacher.

4
(feel) exhausted after work, he went straight to bed.

5
(take) her medicine regularly, she started to feel better.

6
(be) nervous about the interview, she practiced her answers repeatedly.

7
(study) for three hours, he went straight to bed.

8
(walk) along the beach, we found some beautiful shells.

9
(not/follow) the instructions, they made several mistakes.

1
(glance) at the newspaper, he read about the new policy.

Bài tập nâng cao về mệnh đề hiện tại phân từ

Bài tập 1

Đề bài

Sắp xếp các từ sau thành câu có nghĩa sử dụng mệnh đề phân từ. Điều chỉnh một số từ cho phù hợp.

1

carefully / planned / Having / proceeded / the / we / project

2

street / man / saw / down / walking / I / the / a

3

homework / not / teacher / understanding / asked / his / he / his

4

breakfast / having / morning / finished / left / early / she / for / work

5

door / standing / man / the / the / speaks / languages / at / three

6

tired / being / continued / from / work / she / still

7

book / found / interesting / the / reading / he / very / it

8

raining / house / heavily / left / the / she / despite

9

computer / repaired / having / started / the / work / he / to

10

parents / living / his / alone / misses / abroad / he

Bài tập 2

Đề bài

Chọn cách rút gọn đúng cho mỗi câu sau.

1

Because I had a lot of work to do, I couldn't attend the party.

A

Having a lot of work to do, I couldn't attend the party.

B

Had a lot of work to do, I couldn't attend the party.

C

Having had a lot of work to do, I couldn't attend the party.

D

To have a lot of work to do, I couldn't attend the party.

2

When she finished her homework, she went to bed.

A

Finishing her homework, she went to bed.

B

Having finished her homework, she went to bed.

C

Being finished her homework, she went to bed.

D

To finish her homework, she went to bed.

3

While he was watching TV, he fell asleep.

A

When watching TV, he fell asleep.

B

While watch TV, he fell asleep.

C

While watching TV, he fell asleep.

D

Having watched TV, he fell asleep.

4

As he didn't know the way, he asked for directions.

A

Not knowing the way, he asked for directions.

B

Having not known the way, he asked for directions.

C

He didn't know the way, asking for directions.

D

To not know the way, he asked for directions.

5

After we had discussed the problem, we found a solution.

A

After discussing the problem, we found a solution.

B

Having discussed the problem, we found a solution.

C

Discussing the problem, we found a solution.

D

After having discussing the problem, we found a solution.

6

The student who is sitting in the front row is from Japan.

A

The student sits in the front row is from Japan.

B

The student sitting in the front row is from Japan.

C

The student being sat in the front row is from Japan.

D

The student to sit in the front row is from Japan.

7

Although she was tired, she kept working.

A

Despite being tired, she kept working.

B

Although being tired, she kept working.

C

Tired, she kept working.

D

Having tired, she kept working.

8

Since I lived in Paris, I have learned to speak French fluently.

A

Since living in Paris, I have learned to speak French fluently.

B

Since lived in Paris, I have learned to speak French fluently.

C

Having lived in Paris, I have learned to speak French fluently.

D

Living in Paris, I have learned to speak French fluently.

9

The man who works in the library helped me find the book.

A

The man working in the library helped me find the book.

B

The man worked in the library helped me find the book.

C

The man works in the library helped me find the book.

D

The man to work in the library helped me find the book.

10

As they didn't receive any response, they sent another email.

A

Not receiving any response, they sent another email.

B

Having not received any response, they sent another email.

C

They didn't receive any response, sending another email.

D

To not receive any response, they sent another email.

Bài tập 3

Đề bài

Viết lại câu sử dụng mệnh đề hiện tại phân từ.

1

Because he forgot his wallet, he couldn't pay for lunch.

2

While the teacher was explaining the lesson, the students took careful notes.

3

After she had checked all the details, she submitted the report.

4

When I saw her crying, I immediately went to comfort her.

5

Since I moved to this city, I have made many new friends.

6

Although he was suffering from a cold, he still went to work.

7

The man who is standing at the bus stop is my English teacher.

8

Because we arrived early at the airport, we had time for breakfast.

9

As she didn't understand the instructions, she made several mistakes.

10

Before he left the house, he double-checked all the windows.

Tổng kết 

Mệnh đề hiện tại phân từ (present participle clause) là một công cụ ngữ pháp hữu ích giúp câu văn trở nên ngắn gọn, súc tích và mang tính học thuật hơn. Việc nắm vững cách sử dụng loại mệnh đề này không chỉ giúp người học cải thiện kỹ năng viết mà còn nâng cao khả năng phân tích và hiểu các văn bản tiếng Anh phức tạp. Bài viết đã cung cấp những kiến thức nền tảng và bài tập thực hành để hỗ trợ người học luyện tập và củng cố chủ đề này. Hãy luyện tập thường xuyên để có thể sử dụng mệnh đề hiện tại phân từ một cách linh hoạt và hiệu quả trong bài viết của bạn.

Bạn có thể tham khảo thêm các bài viết khác về ngữ pháp tiếng Anh tại https://grammar.dolenglish.vn/.